Cultură

Invatamntul primar – in rol de cenusareasa?

Schimbarile de ordin social, politic, economic din tara noastra vizeaza si perfectionarea sistemului de invatamant, conceputa ca o componenta de baza a progresului societatii democratice. Acum, in procesul de reformare a tarii, care presupune schimbarea mentalitatii omului, in special a tinerilor, pregatirea lor pentru insusirea valorilor general-umane, democratice, un rol important ii revine invatamantului primar, care pune bazele cunoasterii, formarii capacitatilor intelectuale de a invata, de a gandi, de asimila valorile morale si spirituale.

Anume in scoala primara, elevii insusesc deprinderi de munca instructiva, este asigurata, la un anumit nivel insusirea corecta si expresiva a limbii, se dezvolta si se perfectioneaza cele 4 competente de activitate verbala: audierea, vorbirea, citirea si scrierea, adica se pune temelia pentru insusirea celorlalte discipline scolare in ciclurile gimnazial si liceal.
De subliniat ca ceea ce nu s-a putut invata, dezvolta (in plan intelectual si formational) in clasele primare, va fi foarte complicat sau chiar imposibil de recuperat mai tarziu, in clasele gimnaziale si liceale. Psihopedagogia a demonstrat ca capacitatile intelectuale au varste, perioade optime de dezvoltare. Astfel, perioada favorabila pentru dezvoltarea competentelor de comunicare e considerata cea de la 2 la 10 ani, adica perioada gradinitei si a scolii primare.

Dimensiunile reformei scolare reale se propaga, in primul rad, in invatamantul primar, unde, precum am mai mentionat, se insusesc notiunile, cunostintele de baza, se formeaza capacitatile elementare pe care se cladeste intregul sistem de achizitii necesare omului pe tot parcursul vietii.

In acest context, trebuie subliniat ca invatatorul poarta o responsabilitate deosebita, care poate fi confirmata prin adevarul exprimat de Spiru Haret, precum ca „nivelul de civilizatie al unei natiuni incepe de la invatator”. De aceea, el merita permanent un ajutor stiintifico-didactic deosebit, care, din pacate, in ultimul timp n-are de unde sa-i vina.

Cu regret, trebuie sa constatam ca, in ultimul timp, invatamantului primar i se acorda tot mai putina atentie, atribuindu-i-se chiar rolul de cenusareasa.Dar sa venim si cu argumente concrete, nu numai cu constatari.

Candva, in cadrul Institutului de Cercetari in Domeniul Pedagogiei si Psihologiei era creat si functiona un laborator special – „Invatamantul primar” -, unde au fost facute cercetari serioase in domeniu. Invatatorii, cea mai numeroasa categorie de cadre didactice, erau formati la scoala unor savanti-metodisti notorii ca E. Gutan, M. Aftenii, V. Cotelea, I. Barbu si altii, care au contribuit substantial la reformarea si perfectionarea scolii primare din Moldova, asigurand-o cu materiale stiintifice si didactice de inalta calitate.

La Institutul de Perfectionare a Cadrelor Didactice (actualmente Institutul de Stiinte ale Educatiei), multe decenii la rand a activat o Catedra preocupata in special de problemele invatamantului primar, de formarea continua a invatatorilor. Toate au fost…, dar nu mai sunt…

In perioada reformei curriculare, a fost desfiintat laboratorul „Invatamantul Primar”, care a marcat, de fapt, si lichidarea unei structuri de cercetare din R. Moldova, inzestrata, precum am mai subliniat, cu specialisti calificati, capabili sa asigure in mod competent, la o etapa dificila, dirijarea si indrumarea stiintifica a procesului de implementare a curriculum-ului pentru clasele primare.

Pe tot parcursul perioadei de dupa reformare a invatamantului si pana in prezent, autorii curriculum-ului, a seturilor didactice (manuale, ghiduri, piese curriculare experimentate, evaluate si recomandate pentru a fi implementate in masa) au fost inlaturati de la cercetarea si reformarea invatamantului primar. Cercetarile, de fapt, au fost stopate…
Catedra „Pedagogia si metodica invatamantului primar” din cadrul Institutului de Stiinte ale Educatiei cica nu merita sa existe independent, a fost comasata si este dirijata de specialisti pentru educatia prescolara.

Si mai curioasa situatie: formarea continua a invatatorilor este realizata in mare parte tot de specialisti din domeniul educatiei prescolare. Lipsa de coordonare dintre ISE si Ministerul Educatiei a adus prejudicii premeditate invatamantului. De aparitia manualelor supraincarcate, teoretizate poarta raspundere directa fostele Ministere ale Educatiei, Tineretului si Sportului, care au contribuit la fraudarea concursurilor, la crearea arbitrara a comisiilor de experti, a comisiilor comode de evaluare, in care nu s-au regasit cercetatorii stiintifici, autorii de curricula, invatatorii onesti si cu merite deosebite.

Paradoxal lucru: la Ministerul Educatiei nu exista un specialist responsabil de invatamantul primar si rezolvarea problemelor scolii primare este lasata pe seama specialistilor din domeniul educatiei prescolare.

Nu intamplator, managerii scolari, in special cei responsabili de invatamantul primar, fiindca n-au dirijarea necesara, in multe cazuri dezorienteaza cadrele didactice, altfel cum se poate explica situatia cand, prin conceptul „limba romana – disciplina de studiu integrat”, se subintelege „lectie de 90 de minute”?
Suntem nedumeriti de aceasta stare de lucruri, ba chiar indignati si e firesc sa adresam intrebarea: Oare fostii dirijori ai sistemului educational sa nu fi inteles rolul primordial al scolii primare in formarea personalitatii?

Am insirat aceste randuri, punand multe semne de intrebare, fiindca nu putem ramane indiferenti fata de situatia actuala din invatamantul primar. Ne pasa… Prea multe forte, energie, sanatate am depus pe altarul scolii primare, ca sa nu ne mai preocupe soarta ei…
Batem alarma: in procesul de democratizare a scolii, trebuie trasate urgent masuri de revigorare a invatamantului primar, de a-l scoate din ungherul in care a fost restrans in perioada precedenta.

Considerand ca noua echipa a Ministerului Educatiei va fi mult mai receptiva la problemele scolii primare, propunem:

1. Sa fie restabilit laboratorul „Invatamantul primar” in cadrul Institutului de Stiinte ale Educatiei.

2. La Ministerul Educatiei, sa fie angajat de urgenta un specialist competent, responsabil de invatamantul primar.

3. La Institutul de Stiinte ale Educatiei, merita sa functioneze independent Catedra „Pedagogia si metodica invatamantului primar”, care, completata cu cadre competente, cu experienta bogata, va contribui substantial la formarea profesionala a cadrelor didactice, oferind servicii celor peste 12.000 de invatatori.

Nutrim speranta ca se va opta pentru cea mai buna solutie, care va repune la locul binemeritat scoala primara.

Un grup de specialisti de la Institutul de Stiinte ale Educatiei: Galina Ciubara,
Irina Gantea, Alexandra Septelici, Mariana Marin,Angela Cutasevici, Tamara Cerbusca, Stepanida Chiperi, Nina Mandru, Galina Nita

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *