Social

„Educaţia creştin-ortodoxă” sau „Ora de religie” ?

Atunci când vorbesc despre instituţionalizarea religiei ca obiect de studiu, slujitorii cultelor şi teologii pornesc de la principiul obligativităţii sau neobligativităţii prezenţei elevului la ora de religie. De exemplu, Vetcislav Cazacu, prim-rector al Academiei de Teologie Ortodoxă (ATO), consideră că ar trebui să vorbim despre un obiect obligatoriu, dar cu următoarea precizare: „Vă întrebaţi ce facem cu copiii altor confesiuni religioase? Facem aşa cum este în Italia: cei care sunt catolici fac ore, ceilalţi – au oră liberă”. Teodor Olăraşu, preot, lector conferenţiar la ATO, este de părerea că „pentru cei ortodocşi ar trebui să fie un obiect obligatoriu, consfinţit prin lege”. Valeriu Primac, profesor de istorie la ATO, este convins că „atitudinea şi abordarea orelor de religie nu trebuie să fie una tendenţioasă, iar lipsa de tendenţiozitate presupune dreptul de a alege, adică, pe de o parte, poate fi un curs opţional, iar ca valoare şi ca normă – o obligaţie, începând de la clasele primare până la nivel de liceu.

La rândul său, ministrul Educaţiei porneşte de la necesitatea fundamentării didactice a noului obiect. „E necesar să fie format un grup de lucru din care să facă parte slujitori ai bisericii, reprezentanţi ai executivului, psihologi, savanţi. Trebuie elaborat un program naţional, trebuie modernizat sau elaborat un nou curriculum, de tipărit manuale, de pregătit cadre, de stabilit denumirea cursului. Este important să ne determinăm şi în ce instituţii va fi predat cursul. În grădiniţe, clase primare, gimnazii sau licee? Se cere modificarea legislaţiei în vigoare. Este vorba de Legea învăţământului şi Legea cultelor, dar şi de două articole din Constituţie, lucru destul de dificil în actuala conjunctură politică”, consideră ministrul Leonid Bujor.

Vetcislav Cazacu, prim-rectorul ATO spune că „trebuie să întocmim curriculumul nostru, după care vom conveni cu ministerul cum urmează să fie abordat obiectul de învăţământ”: El face trimitere la experienţa care a fost deja acumulată în unele şcoli. „Curriculumul va fi întocmit în baza a ceea ce se învaţă în România şi Rusia. Se propune repartizarea obiectului pe cicluri: clasa 1- 4, 5-7, 7-9, 10-12. Va fi o colaborare cu Ministerul Educaţiei, iar profesorii vor fi pregătiţi la ATO, apoi la Universitatea „Ion Creangă”. Ei vor depune actele la o comisie specială, după care vor fi angajaţi în câmpul muncii ca un oricare alt profesor”, a declarat preotul. „Obiectul va fi numit „Ora de religie”, iar unele din temele care vor fi incluse în curriculum sunt : Un sfat bun, Înger păzitor, Despre Dumnezeu, Copiii îşi iubesc părinţii, Să iubim natura, Să iubim pe cei săraci, Copilul este un dar de la Dumnezeu”, precizează Vetcislav Cazacu.

Ministrul Educaţiei, Leonid Bujor, anunţă că de la 1 septembrie 2010, din lipsa de finanţare, religia va putea fi predată doar în şcolile care actualmente au deja în programa de studii cursul de educaţie moral-spirituală.

Amintim că, în prezent, disciplina e predată opţional în 120 de instituţii preuniversitare din 24 de raioane şi se numeşte „Educaţia creştin-ortodoxă”.

Ilinca Zara,
stagiară la TIMPUL

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *