Femeia

Cum luptăm cu somnul la locul de muncă?

În cazul în care nu veţi opune rezistenţă oboselii şi vă veţi oferi câteva minute de odihnă, s-ar putea să vă îmbunătăţiţi considerabil productivitatea muncii. Cercetătorii afirmă că bioritmurile sunt responsabile de stările schimbătoare. De exemplu, psihiatrii din Harvard au efectuat următorul studiu: participanţii la acest studiu au fost ţinuţi pentru o perioadă îndelungată de timp într-o casă fără ferestre şi uşi. Li s-au luat toate ceasurile, pentru ca niciunul să nu se poată orienta după timp. S-a stabilit că „accesul” de somn se întâmplă la toţi participanţii de la ora 01.00 la 04.00 noaptea şi de la 13.00 la 16.00 pe parcursul zilei. 

Anume al doilea val de somn ne face să aţipim la locul de muncă. Dacă în câteva minute aveţi nişte negocieri importante sau o întâlnire care nu poate fi amânată, iată câteva trucuri care vă ajută să depăşiţi somnolenţa:

• un minut frecaţi urechile;

• două minute masaţi palmele;

• trei minute pieptănaţi părul în diferite direcţii;

• cinci minute staţi în linişte cu ochii închişi unind pe rând degetele.

Rezultatele au fost interpretate de reprezentanţii unor birouri din SUA, ca un apel la acțiune. O companie chiar a brevetat şi a început să producă un scaun special destinat somnului, în care se poate sta fără ca să se şifoneze costumul, ascultând în căști muzică calmă, beneficiind de un masaj uşor și bucurând organismul cu o odihnă bună de un sfert de oră. De asemenea, puteți inhala chiar arome calmante de uleiuri esențiale. Ca urmare, în Manhattan a fost deschis un „salon pentru dormit", care este zilnic vizitat în timpul zilei de angajaţii birourilor aflate în apropiere. Biletul de intrare costă 14 dolari. De această sumă se poate de odihnit 20 de minute, după care fotoliul, prin vibraţie, trezeşte persoana care doarme. Apoi, personalul oferă o băutură tonifiantă ca apa cu lămâie şi suc de mentă.
Totuşi, în momentul în care vă apare oboseala, întotdeauna apare dilema de a lupta cu ea sau de a ne lăsa în voia ei. La muncă, mai ales, suntem forţaţi să alegem prima variantă. Dacă munciţi la calculator, împărţiţi timpul petrecut în faţa ecranului în perioade fixe – de exemplu, perioade de câte două ore. Aşadar, la fiecare două ore, ridicaţi-vă de pe scaun, respiraţi adânc şi întindeţi-vă. Nu faceţi aceste mişcări în drum spre cantină! În lupta cu somnolenţa va trebui să renunţaţi la mesele copioase. O gustare, în schimb, vă va prinde bine. De exemplu, peste o oră după ce aţi început ziua de muncă, puteţi bea un iaurt, peste două ore – mâncaţi o salată uşoară, după care luaţi un măr. Cu câteva ore înainte de încheierea zilei de muncă, puteţi bea nişte ceai verde cu fructe uscate sau cu o ciocolată.

Cu toate acestea, mai bine este să veniţi în întâmpinarea bioritmului dvs. şi să aţipiţi vreo 15-20 de minute. Dacă biroul e dotat cu spaţiu pentru recreere – folosiţi-l în aceste scopuri. Designerii de oficii insistă asupra creării unei zone de odihnă în fiecare oficiu. Această zonă poate să difere de la un birou la altul: poate lua forma unei sufragerii cu fotolii comode şi mese joase, poate arăta ca o sală de antrenamente sau poate fi un colţişor cu canapea şi un acvariu.

De asemenea, culorile din oficiu au o influenţă mare asupra dispoziţiei angajaţilor. Dacă zona de odihnă are menirea de a tonifia, atunci trebuie să predomine culoarea roşie, albastră sau galbenă. Dacă este binevenită o atmosferă mai relaxantă, atunci se va opta pentru nuanţe marine de verde sau azuriu. Culorile maro, bej, culoarea nisipului – la fel sunt considerate cu efect calmant. Pereţii de culoarea caramelei, mobila bej-deschis va predispune angajaţii la discuţii plăcute la o ceaşcă de cafea.

Timpul Suplimentul Femeia

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *