Economie

Când vom avea bilete de avion ieftine?

Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Anatol Şalaru, declarase anterior că, atât timp cât nu vom avea regim liberalizat de vize cu Uniunea Europeană, biletele de avion nu se vor ieftini. „Companiile low-cost refuză să intre pe piaţa moldovenească pentru că fluxul de călători este mic”, declara ministrul.

Potrivit unei informaţii oferite de Aeroportul Internaţional Chişinău, operarea zborurilor low-cost, despre care discută aprig societatea civilă în ultima perioadă, va fi favorizată de aderarea Moldovei la Zona Europeană Comună de Aviaţie, ceea ce va reprezenta liberalizarea pieţei transportului aerian – o primă condiţie impusă de companiile low-cost pentru a-şi desfăşura activitatea pe teritoriul ţării. Liberalizarea pieţei avia va duce la apariţia unei concurenţe între operatorii aerieni şi, evident, la micşorarea preţurilor biletelor de avion. Procesul de liberalizare a transportului aerian a fost iniţiat în aprilie 2010, când Guvernul a adresat o scrisoare preşedintelui Comisiei Europene.

Nu avem pasageri

Compania de stat „Air Moldova” a specificat, într-un comunicat remis redacţiei, că la etapa actuală politica naţională în domeniul aviaţiei are la bază acorduri bilaterale între state. Cel puţin nouă transportatori aerieni de tip BUDGET AILINE din opt ţări pot intra fără impedimente pe piaţa transporturilor aeriene din R. Moldova în cadrul acordurilor guvernamentale bilaterale cu privire la serviciile aeriene existente.

Potrivit companiei, aceştia nu sunt interesaţi de R. Moldova din cauza numărului mic de pasageri, pe când un atribut important low-cost este nivelul ridicat al indiciului încărcăturii comerciale a aeronavei, care nu trebuie să fie mai mică de 85%. Efectuând o cursă zilnică per destinaţie şi folosind aeronave cu o capacitate de 150-180 locuri, volumul anual al pasagerilor transportaţi ar trebui să fie de 90-115 mii. La etapa actuală, doar direcţiile Chişinău-Moscova şi Chişinău-Istanbul adună numărul menţionat de pasageri într-un an. Iar orice direcţie europeană de vest nu adună mai mult de 20-25 mii de pasageri pe an, se menţionează în comunicat.

Potrivit şefului Serviciului transport aerian, Valentin Dogotari, guvernul îşi propune pentru perioada 2011-2014 crearea unei pieţe libere a serviciilor aeriene, demonopolizarea serviciilor de deservire şi atragerea companiilor aeriene low-cost, precum şi aderarea la Spaţiul European Aviatic Comun. „Aşteptăm decizia experţilor şi suntem gata să îndeplinim condiţiile lor”.

Leonid Litra, expert IDIS

La etapa actuală, zborurile din R. Moldova şi ţările terţe sunt operate pe baza unor acorduri de paritate, semnate între Guvernul R. Moldova şi guvernele altor state. În cadrul acestor acorduri, fiecare stat îşi desemnează compania care va opera zboruri. De exemplu, dacă noi semnăm un acord cu Italia, companiile împuternicite să opereze zboruri sunt „Air Moldova” şi „Meridiana”, Italia. În cazul în care alte companii vor veni şi-şi vor exprima dorinţa de a opera zboruri pe ruta Chişinău-Roma, acordurile de paritate nu le vor permite. „Aderarea la Spaţiul Aviatic Comun înlocuieşte acordul de paritate, iar zborurile sunt operate deja în bază de competiţie, ceea ce va duce la ieftinirea biletelor”, susţine expertul IDIS. Referindu-se la motivul invocat de „Air Moldova”, el aminteşte că fluxul de pasageri este mai mic decât în celelalte ţări, dar în acelaşi timp câteva rute pot fi dezvoltate uşor. „Preţurile biletelor nu vor fi la fel de mici ca în Bucureşti, de exemplu, dar vor scădea considerabil. Potenţialul nostru de pasageri pleacă în Ucraina şi România pentru că biletele de acolo sunt mai ieftine”, afirmă Leonid Litra, adăugând că în curând „vom avea studiul de fezabilitate, iar statul ar trebui să asigure condiţiile necesare pentru liberalizarea pieţei avia. Totodată expertul a afirmat că pentru a opera zboruri low-cost, R. Moldova nu are nevoie de liberalizarea regimului de vize, dând exemplul Iordaniei, Ucrainei, Georgiei, Libiei, care nu au regim liberalizat de vize cu UE, dar operează zboruri low-cost.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *