Timpul Liber

Eşti COOL şi dacă vorbeşti corect: „patron agenţie de turism”

Am văzut scris la televizor:
patron agenţie de turism
comerciant motociclete

De ce nu e recomandabil?

Marcarea relaţiilor sintactice dintre cuvinte se realizează în diverse moduri: prin intermediul cazului (cărţile colegului) sau al prepoziţiilor (cartea de poveşti), prin acord (explicaţii ale oamenilor acelora) etc. Simpla alăturare a unor substantive în nominativ poate duce uneori la formulări ambigue şi constituie o greşeală care trebuie evitată.

Ar fi trebuit să se spună:
patronul agenţiei de turism
comerciant de motociclete

Aceeaşi greşeală apare şi în următoarele titraje de la unele emisiuni de televiziune:

lider suporteri Steaua
proprietar parcul Bordei
şef Birou Comunicare Primăria Cluj
reprezentant casă pariuri
specialist protecţie împotriva incendiilor
profesoară română
rudă victimă
proprietar bancă
lider sindical mineri Valea Jiului
precipitaţii Europa
director Grădina Zoologică
iubitoare animale
creator modă

1. Rescrie sintagmele de mai sus, marcând relaţiile sintactice.
2. Urmăreşte o emisiune de ştiri de la televizor şi notează-ţi exemplele care seamănă cu cele de mai sus, în care relaţiile sintactice nu sunt marcate.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *