Social

Vom plăti cel puţin 4 lei pentru o călătorie cu maxi-taxi. E doar o chestiune de timp!

Singura dilemă este cât de repede va intra în vigoare noul preţ şi dacă vom primi un minimum de confort în transportul public în schimbul unui leu în plus. 

Ultima majorare a preţului pentru o călătorie cu microbuzul a avut loc în august 2006, de la 2 la 3 lei. De atunci, preţul la motorină a crescut constant, de la 9 lei în 2006 la 16,7 lei în 2012, iar preţul unui bilet la microbuz a rămas acelaşi. Transportatorii auto susţin că din 70% din venituri cumpără motorină şi că majorarea preţului la o călătorie este inevitabilă. Iniţial, ei au cerut o majorare de circa 7 lei, iar săptămâna aceasta au anunţat că preţul pentru o călătorie cu microbuzul va creşte treptat, astfel încât, în toamnă, tariful să ajungă la 5 lei.
Funcţionarii de la primărie spun că va mai dura ceva timp până subiectul va ajunge pe agenda Consiliului municipal Chişinău (CMC) şi că majorarea ar putea avea loc abia peste o jumătate de an. În schimb, administratorii celor 19 firme care deţin toate cele 1850 de microbuze din capitală, cer ca preţul pentru o călătorie să crească de la 3 la 4 lei cât mai curând. Potrivit preşedintelui Asociaţiei transportatorilor privaţi, Ion Mămăligă, şoferii au informat deja autorităţile locale că, în caz contrar, nu vor ieşi la muncă.

Autorităţile promit: pentru un leu în plus, vom avea condiţii mai bune în transportul public

Până miercuri, doar opt din ei reuşiseră să-şi înregistreze oferta, potrivit şefului Direcţiei municipale transport public, Adrian Boldurescu, se va discuta despre tarif doar după ce toţi cei 19 administratori auto din capitală vor depune ofertele „Altfel, nu-i corect. Poate unul din ei ştie ceva ce ar putea să-i ajute şi pe ceilalţi în administrarea venitului şi diminuarea pierderilor. Subiectul abia se conturează”, spune funcţionarul.
Autorităţile ne promit două lucruri: nu vor accepta tarife mai mari de 4-5 lei, dar ne asigurăm că, „la leul care poate vom fi nevoiţi să-l plătim în plus, vom primi în schimb condiţii mai bune în mijloacele de transport”, susţine Adrian Boldurescu.

„Este la mintea cocoşului să se înţeleagă că, dacă tariful la combustibil creşte, e normal să crească şi preţul biletului”

Potrivit lui Ion Mămăligă, cu trei săptămâni în urmă, toţi cei 19 administratori ar fi depus o cerere la primărie pentru majorarea taxei, însă conform metodologiei, fiecare administrator trebuie să depună separat oferta de preţ. Aşa ar fi apărut confuzia că doar câţiva administratori cer majorarea tarifului.

Deşi este aproape imposibil de verificat, deoarece în microbuzele din Chişinău nu se dau bilete, Mămăligă susţine că o maşină face pe zi între şase şi opt curse şi are încasări de maximum 1000 de lei pe zi, dintre care 600-700 de lei se duc pe combustibil. „Această situaţie a dus la faptul că maşinile nu trec revizia tehnică, parcul rulant nu poate fi întreţinut, etc. Este la mintea cocoşului să se înţeleagă că, dacă tariful la combustibil creşte, e normal să crească şi preţul biletului. Nouă nici de salarii nu ne mai ajunge. Noi nu pretindem la asta, dar uitaţi-vă cum e în Europa, unde preţul unei călătorii este echivalent cu preţul unui litru de motorină”, spune Ion Mămăligă.

La fel ca şi autorităţile publice, Preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Privaţi, Ion Mămăligă, promite: „Chiar dacă taxa va fi majorată cu un singur leu, am putea asigura disciplină în trafic, am angaja mai mulţi şoferi, rutele ar fi mai dese şi am transporta mai puţini călători în microbuz, pentru a asigura un anumit confort. Recunoaştem că nivelul actual de deservire este sub orice nivel”.

Ion Mămăligă consideră că administratorii auto sunt discriminaţi în comparaţie cu Regia Transport Electric. El susţine că un autobuz consumă pe zi motorină de 2000-3000 de lei, aducând un venit de doar 200-300 de lei la bugetul local, şi cu toate acestea, tariful rămâne a fi subvenţionat cu 4 lei. Pentru comparaţie, cei 19 administratori de microbuze plătesc lunar în bugetul primăriei între 250 şi 900 de lei, potrivit autorităţilor locale.

Alexei Arhire, şofer de microbuz pe ruta 192

Zilnic, cheltuiesc 350 de lei pentru motorină. Lunar, pentru întreţinerea microbuzului scot din buzunar 4 mii de lei. Doar schimbarea plăcuţelor de frână costă aproape 600 de lei. Înainte le schimbam o dată la jumătate de an, iar acum – o dată la trei luni, fiindcă la fiecare groapă trebuie să frânez. Pe zi câştig 50-80 lei, dar câteodată rămân fără nimic. Dacă se va scumpi călătoria până la 5 lei, nu cred că se va micşora numărul de călători.

Valentin, şofer de microbuz pe ruta 155

Motorina s-a scumpit şi piesele de schimb la fel. S-a majorat şi taxa de drum, şi impozitul la primărie. Nu câştigăm nimic. Lucrăm chiar în minus. Întreţinerea maşinii mă costă circa 12 mii lei pe lună. Numai pentru motorină plătesc zilnic 700 de lei, pe când câştigul total e de 1000-1100 lei. Cu ce rămân?

Dacă se va majora tariful, poate nu va călători atâta lume, dar o să fie mai bine. Nu vom merge supraîncărcaţi şi nu vom repara maşinile atât de des.

Ion, şofer de microbuz pe ruta 166

Pe zi cheltuim 700 de lei pentru motorina şi încă 200 lei pentru reparaţie. Eu, ca proprietar de maşină, nu am niciun venit. Lucrăm în pierdere. Reparaţia maşinii mă costă 10 mii de lei. Dacă autorităţile vor să pună capăt goanei microbuzelor pe străzile Chişinăului, atunci trebuie să majoreze taxa de călătorie.

În cazul în care o călătorie cu microbuzul va costa 4-5 lei, o familie cu circa 4 membri care se deplasează zilnic cu microbuzul va trebui să scoată, minimum, din buzunar circa 1000-1200 de lei lunar pentru transport. Amintim autorităţilor că salariul minim pe economie în R. Moldova este de 1100 de lei.

ARTICOLUL FACE PARTE DIN EDIȚIA PRINT A ZIARULUI TIMPUL DE VINERI

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *