Guvern

Schimbarea ecartamentului e „o problemă mai mult poetică”?

Aşteptăm să vedem care este poziţia omologului său de la Bucureşti în privinţa proiectului refacerii ecartamentului european pe traseul de cale ferată Chişinău – Ungheni, dacă acesta va fi pus în discuţie la şedinţa comună a guvernelor României şi R. Moldova de la Iaşi. Cel puţin, ministrul de la Chişinău consideră că acest proiect e prea costisitor şi este sortit să rămână de domeniul imaginaţiei.

Întrebarea de ce nu avem aceeaşi cale ferată cu România apare atunci când la gara de la Ungheni are loc „schimbarea roţilor” trenului Chişinău – Bucureşti. În 1944, căile ferate din Basarabia au fost reconstruite după modelul rusesc, cu ecartament de 1524 mm, mai larg decât cel european de 1435 mm. Ultima discuţie cu autorităţile române privind schimbarea ecartamentului căilor ferate din R. Moldova a avut loc la prima întâlnire dintre Traian Băsescu şi Mihai Ghimpu, în aprilie 2010. Atunci, partea română a declarat că există mai multe proiecte în acest sens. Cel mai ieftin însă valorează tocmai 500 milioane de euro şi se referă la electrificarea şi refacerea căii ferate cu ecartament european pe traseul Chişinău – Ungheni. Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor din R. Moldova, Anatol Şalaru, susţine că acest proiect este prea costisitor şi nu se justifică din punct de vedere economic. Ministrul crede că pot fi găsite alte soluţii mult mai ieftine. „Există boghiuri (cuplu de patru roţi la vagon) care trec automat de la un ecartament la altul. De asemenea, vreau să pun problema timpului pierdut la controlul vamal la hotarul moldo-român. Cred că acesta poate fi redus. Pe de altă parte, dacă am avea banii necesari pentru schimbarea ecartamentului, mai bine i-am investi în reabilitarea drumurilor, de care se folosesc toţi cetăţenii”, a spus Anatol Şalaru.

Precizăm că, în prezent, reţeaua CFM cuprinde 1232 km de cale ferată, din care 1218 km linie largă de 1524 mm, şi 14 km de linie normală, de 1435 mm.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *