Actualitate

Evlavie de milioane

Hotărârea Comisiei Electorale Centrale (CEC) din 4 iunie 2010 privind înregistrarea Grupului de iniţiativă pentru organizarea referendumului privind introducerea obligatorie a disciplinei „Bazele Ortodoxiei” în programa şcolară a fost atacată săptămâna trecută în judecată de un alt grup de iniţiativă, auto-denumit „Pentru promovarea statului secular”, din care fac parte reprezentanţi ai mai multor ONG-uri pentru drepturile omului, dar şi simpli cetăţeni. Aceştia au motivat că referendumul pentru predarea obligatorie a „Bazelor Ortodoxiei” în şcoală ar încălca normele constituţionale existente în RM, inclusiv principiul separării Bisericii de Stat şi dreptul la libertatea de conştiinţă. Reclamanţii au salutat hotărârea CEC, în timp ce reprezentanţii „grupului Pasat” spun că vor face recurs la Curtea Supremă de Justiţie. Dumitru Ciubaşenco, purtătorul de cuvânt al lui Valeriu Pasat, a catalogat decizia instanţei ca fiind una ilegală. „Decizia Curţii de Apel contravine bunului-simţ şi aşteptărilor credincioşilor de a avea obiectul de studiu în şcoli. Iniţiativa va fi dusă până la capăt în orice condiţii”, a spus el.

Că intenţiile sunt „serioase” arată şi campania publicitară masivă pornită de „grupul Pasat”. Luni, când urma să înceapă colectarea semnăturilor, toată RM s-a trezit împânzită, peste noapte, de panouri mari, cu ex-şeful SIS, Valeriu Pasat, alături de ÎPS Vladimir. Pe trei benzi în culorile drapelului naţional sunt scrise cuvintele „stimă”, tradiţie”, „ţară”, iar în partea de jos citim îndemnul: „Semnează pentru ţara ta ortodoxă”. Dumitru Ciubaşenco susţine că amplasarea panourilor face parte din campania de informare privind colectarea semnăturilor în susţinerea referendumului şi că nu are nicio legătură cu altă iniţiativă anunţată de ex-şeful SIS – şi anume, cea de a-şi crea propriul partid cu care să participe la alegerile anticipate din toamnă. Anterior, Ciubaşenco a declarat pentru presă că vor exista două grupuri aparte de persoane care vor colecta semnături – unul pentru referendum şi altul pentru formarea partidului. El a recunoscut însă că subiectul „religia în şcoală” va fi unul din mesajele pe care se va baza campania în susţinerea viitorului partid. Este grăitoare în acest sens însăşi posibila denumire a viitoarei formaţiuni politice, vehiculată de presă – Partidul Renaşterii Spirituale.

Dumitru Ciubaşenco ne-a comunicat că, în total, au fost instalate circa 200 de panouri în toată republica, dintre care jumătate în Chişinău, spaţiile fiind arendate pentru o lună de la vreo zece agenţii de publicitate. El a refuzat să spună la cât se ridică cheltuielile, menţionând doar că toate costurile pentru campania de informare sunt suportate din fondurile personale ale lui Valeriu Pasat. „Dl Pasat a lucrat şapte ani în calitate de consilier al şefului uneia dintre cele mai mari corporaţii din Rusia, RAO „ES Rossii”, şi a adunat venituri care îi permit să facă astfel de cheltuieli”, a precizat purtătorul său de cuvânt. Campania de informare include şi difuzarea de spoturi video, însă patru cele mai mari canale TV – „Prime”, „Moldova 1”, NIT şi TV7 – au refuzat să le pună pe post, s-a plâns Ciubaşenco.

Solicitat de TIMPUL, secretarul CEC, Iurie Ciocan, a spus că instalarea panourilor şi difuzarea de spoturi TV în susţinerea colectării de semnături pentru referendum e legală: „Niciun act normativ nu interzice astfel de campanii. Problemă constă în faptul că nu există nicio reglementare legislativă în ceea ce priveşte raportarea la CEC a cheltuielilor pentru asemenea activităţi şi a surselor de venit”. Potrivit lui, CEC consideră că decizia sa prin care a autorizat colectarea semnăturilor pentru referendumul iniţiat de Pasat este legală: „Aşteptăm să primim hotărârea motivată a Curţii de Apel, să vedem în ce temei a fost anulată decizia CEC şi, în funcţie de asta, vom decide dacă o vom ataca în instanţa superioară sau ne vom conforma”.

Secretarul Mitropoliei Moldovei, Vadim Cheibaş, a refuzat să comenteze prezenţa Mitropolitului Vladimir pe panouri publicitare, sugerându-ne să-i cerem opinia personal. L-am căutat la telefon pe Înalt Preasfinţitul, dar nu a răspuns. Dumitru Ciubaşenco ne-a spus că Mitropolitul şi-a dat consimţământul scris pentru folosirea imaginii sale în campania de informare. Ne-am interesat la agenţiile specializate cât costă plăcerea de a-ţi vedea chipul pe un panou publicitar timp de o lună. Am aflat că în capitală tarifele sunt între 200-330 euro, în funcţie de locul amplasării. Astfel, un calcul simplu arată că, doar pentru panourile din Chişinău, Pasat a scos din buzunar peste 25 mii de euro sau aproape 400 mii de lei. Dacă mai punem şi panourile din republică, dar şi cheltuielile pentru spoturile TV, putem presupune că facturile pentru campania de informare sar mult peste un milion de lei pe lună.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *