Actualitate

Cum să-ţi păstrezi calmul în situaţii limită – tehnica folosită de echipajele NASA

Paul Hill, fost director de zbor la NASA, implicat în 24 de misiuni spaţiale, a vorbit despre tehnica prin care echipele NASA reuşesc să-şi păstreze calmul în situaţiile limită. 

Acesta a declarat pentru Business Insider că astfel de tactici includ concentrarea asupra informaţiilor pe care echipa le deţine, temperarea impulsurilor şi menţinerea unui nivel scăzut al panicii.

Strategia de eliminare a panicii folosită de echipajele NASA

Această strategie de eliminare a panicii este modul în care echipajul poate face faţă unor situaţii potenţial catastrofale, concentrându-se pe o serie de întrebări:

• Care sunt lucrurile pe care le ştiu şi ce informaţii lipsesc cu privire la situaţia apărută?

• Ce spun cu adevărat datele despre situaţia apărută?

• Care ar fi cel mai rău lucru care s-ar putea întâmpla?

• Sunt suficiente informaţii sigure cu privire la problema apărută? Cum aş putea obţine mai multe informaţii?

• Ce măsuri imediate ar putea fi luate pentru continuarea misiunii sau pentru a menţine siguranţa echipei?

Hill şi-a amintit de expediţia Discovery din martie 2001, când unul dintre cele două motoare de răcire a încetat să mai funcţioneze – posibil din cauza formării gheţii în interiorul sistemului -, lucru care ar fi putut duce la compromiterea misiunii spaţiale. Echipajele de control au avut aproximativ o jumătate de oră la dispoziţie pentru a decide ce este de făcut.


Paul Hill (stânga) a fost implicat în 24 de misiuni spaţiale FOTO Paul Sean Hill

„Am fi pierdut acea staţie spaţială“

Controlul misiunii a implicat atât echipajul staţiei spaţiale, cât şi echipa de control. Cei care asigurau suport tehnic nu au reuşit să identifice problema, însă de îndată ce au început să urmărească datele exacte, întreaga echipă a devenit mai calmă. „Toată lumea tinde să devină mai concentrată şi mai calmă pe măsură ce lucrează cu date exacte, vorbesc unul cu celălalt şi iau decizii împreună“, subliniază Hill.

Echipajul a corectat problema mult mai repede decât timpul preconizat într-o astfel de situaţie. În cele din urmă, Discovery şi-a încheiat misiunea şi a aterizat în siguranţă. „Dacă n-am fi acţionat aşa cum am făcut-o, am fi pierdut acea navă“, a spus Hill.

Concentrându-se pe analiza ştiinţifică şi pe rezolvarea problemelor specifice, Hill a declarat că echipa de control a NASA este capabilă să stabilească un mediu calm şi să gândească logic chiar şi în mijlocul unei eventuale crize. „Primul indiciu că aveţi o criză este că doriţi să ieşiţi pe fereastră. Dacă reuşiţi să obţineţi mai multe informaţii, întotdeauna puteţi scăpa de panică. Dacă te pregăteşti şi eşti obişnuit cu mediul, urgenţele din timpul misiunii nu sunt atât de greu de rezolvat“, a spus Hill. „Când mi-am terminat tura, îmi amintesc că m-am uit spre cer şi mi-am spus: «Doamne, chiar am reuşit să facem asta?»“, a adăugat fostul director NASA.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *