Cultură

Basarabenii, pe Bulevardul Croisette

Aici, la cel mai faimos si mai eficient Festival de film, bate cu putere inima cinematografului mondial, oxigenand artere, vene, capilare, stimuland ideile, proiectele de colaborare… Sa te simti cat de cat partas al unei mai mari culturi face bine – intra in competitie, la sectiunea paralela Un Certain regard, filmul Amintiri din epoca de aur, o restituire tinereasca, umoristico-ironica a atmosferei ultimilor 15 ani de socialism ceausist, „cei mai sumbri din toata istoria Romaniei” (Cristian Mungiu).

Girate si produse de Cristian Mungiu si de compatriotul nostru Oleg Mutu (care semneaza si imaginea), „Amintirile…” prezinta o culegere de legende urbane ce faceau deliciul persoanelor ce stateau in cozile interminabile pe la alimentarele de odinioara, niste anecdote subtile din mitologia populara. Se compun din cinci episoade diferite, ale caror autori sunt: laureatul deja la Cannes Cristian Mungiu (nascut in 1968, la Iasi, si dadacit de o bunica basarabeanca, de pe la Cahul), Ioana Maria Uricariu (n. 1971), Hanno Hoffer (nascut in 1967 la Timisoara), Razvan Marculescu (n. 1976), Constantin Popescu (n. 1973). Pe afis figureaza ai nostri ca brazii – Ion Sapdaru si Tania Popa, pe care nu prima oara ii intalnesc la Cannes, dar si Paul Dinca, Radu Iacoban, Vlad Ivanov, Liliana Mocanu.
 

Cristian Mungiu si-a facut o datorie de constiinta din a aduce la zi, cu duiosie si intelegere, „umorul ce i-a ajutat pe romani sa supravietuiasca si sa se mentina in forma atunci cand toata presa era plina de imaginile cuplului prezidential, televiziunea emitea doua ore zilnic, toti furau din rezervele de stat, impusi sa se supuna orbeste ordinii de partid, orisicat de lipsita de logica, de-a dreptul absurda. Proiectul s-a nascut din dorinta noastra de a ne revizita adolescenta cu toate ale sale, de a o reinvia, subiectiv, a o reconstitui prin muzica, limbaj, expresii uzuale, aducand in prim-plan obiectele si stereotipurile epocii. Filmul aproximeaza schita de portret a unei natiuni ce incearca sa faca fata umilintelor si necazurilor cotidiene prin ironie si ras, prin haz de necaz reveland aspectele comice ale unei dictaturi ce prea s-a luat in serios.

Dupa o proiectie cu Patru luni, trei saptamani si doua zile, spectatorii mi-au reprosat detasarea fata de problemele lor curente, au acuzat generatia noastra de realizatori ca face filme doar pentru festivaluri, mai putin pentru public. M-am intrebat daca as putea face ceva pentru a remedia situatia. Astfel am decis ca vom turna „Amintirile…”, am propus ideea mai multor regizori, dar cu o singura conditie – sa fie indeajuns de maturi, sa fi trait pe atunci, sa fi simtit epoca nu doar din auzite. Am ales eu insumi istoriile, am scris scenarii, am participat la casting-uri si chiar si la montaj, pentru ca in final sa rezulte un film coerent, si nu o simpla acumulare de puncte de vedere. Totusi, fiecare participant la proiect si-a pastrat liberul arbitru, stilul propriu si modul de a vedea lucrurile. La Cannes, va rula o parte din ceea ce facem – in Romania se vor lansa doua filme, s-au plusat doua fascicole. Primul are subtitlul „Tovarasi, viata e frumoasa”, cel de-al doilea „Dragostea dupa munca”.
Pentru mine, Amintiri din epoca de aur vine in linia filmelor italiene din anii ’60-’70 ai secolului trecut, sincere, directe si nostime. Prin acest proiect, am incercat sa reabilitam sufletul popular al cinematografiei”.

Larisa Turea,
Cannes

 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *