Editorial

Bolovanii din drumul Chişinăului spre Bruxelles

Cine, cum şi de ce a pus bolovanul în drum sunt chestiuni care pur şi simplu sunt ignorate – ba chiar cei care îndrăznesc să le aducă în discuţie sunt imediat condamnaţi că vor să blocheze negocierile, că nu doresc să contribuie la rezolvarea conflictului etc.

Urmărind discuţiile în format „5+2” de la Lvov, îmi este clar că există un astfel de bolovan în drumul Chişinăului spre Bruxelles. Presa din Ucraina a fost mult mai preocupată de discuţiile de la Lvov, la Chişinău această chestiune a fost ignorată din cauza freneziei în plină desfăşurare pentru distrugerea AIE. Dar să revenim la discuţiile purtate la Lvov despre conflictul transnistrean, aşa cum au fost ele prezentate de presa ucraineană. Autorităţile separatiste de la Tiraspol au ridicat trei probleme: libertatea de mişcare peste frontiera moldoveană a cetăţenilor din Ucraina şi Rusia, neutilizarea în scopuri militare a unui pod din apropiere de satele Bâcioc şi Gura Bâcului şi introducerea unor numere de înmatriculare neutre pentru maşinile transnistrene implicate în transportul internaţional. În Transnistria trăiesc 100.000 de cetăţeni ai Ucrainei şi 180.000 de cetăţeni ai Rusiei, după cum susţin autorităţile separatiste de la Tiraspol, iar aceşti cetăţeni nu beneficiază de aceleaşi drepturi cu cetăţenii moldoveni. Dacă aceste cifre sunt adevărate, nu pot să nu mă întreb câţi cetăţeni doar ai R. Moldova au rămas în Transnistria. Apoi vine ipocrizia maximă de la Kiev şi Moscova faţă de procesul de redobândire a cetăţeniei române în dreapta Nistrului – s-ar părea că aceste două state au dat mult mai multe cetăţenii decât România. Primul bolovan. Al doilea – cel care se referă la neutralizarea în scopuri militare a podului de la Bâcioc – este de-a dreptul ridicol. Podul se găseşte sub autoritatea trupelor de menţinere a păcii, care sunt trupele Federaţiei Ruse. Destul de greu să le ceri autorităţilor de la Chişinău să îi controleze pe militarii ruşi, s-ar putea să nu reuşească. Această dispută inventată aruncă o perdea de fum asupra adevăratei probleme: implicarea trupelor din mai multe ţări în procesul de menţinere a păcii.

Şi în sfârşit, cel de-al treilea bolovan face parte din tactica de dezinformare a bătăuşului care îşi calcă în picioare victima şi strigă în gura mare că el este cel agresat. Autorităţile separatiste de la Tiraspol au reclamat dreptul de circulaţie internaţională pentru maşinile înmatriculate în zona separatistă. Pe de altă parte, nu cu multe zile în urmă, autorităţile separatiste de la Tiraspol au anunţat un nou regulament de înmatriculare a autovehiculelor care prevede îndepărtarea plăcuţelor de înmatriculare de la Chişinău. Destul de greu pentru R. Moldova să îşi asume libera circulaţie a autovehiculelor înregistrate la Tiraspol în afara oricărui control internaţional – orice maşină poate trece Nistrul cu o identitate şi poate ieşi de acolo cu alta.

Persoane cu cetăţenie neclară şi maşini cu identitate sub semnul întrebării sunt probleme mult prea mari pentru Uniunea Europeană pentru a fi acceptate cu formula „merge şi-aşa”. R. Moldova are nevoie de o guvernare stabilă, dacă politicienii doresc cu adevărat să poată vira printre aceşti bolovani. 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


George Damian

George Damian este ziarist din anul 2001. A scris sau încă scrie pentru ZIUA, Deutsche Welle, Puterea, Magazin Istoric, Historia, Times New Roman, Timpul - Chișinău, Adevărul și moldNova.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *